Eerste indrukken van Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Esther en Dave - WaarBenJij.nu Eerste indrukken van Peru! - Reisverslag uit Lima, Peru van Esther en Dave - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken van Peru!

Door: Esther (Dave intro)

Blijf op de hoogte en volg Esther en Dave

10 December 2013 | Peru, Lima

Hola! Buenos dias amigos!

Snel weer over naar het Nederlands want we hebben nog maar 2 dagen les gehad en we moeten het jullie niet meteen te moeilijk gaan maken ;-)
Na lang getwijfeld te hebben gaan we toch een blog bijhouden, omdat het toch het makkelijkst is om iedereen op de hoogte te houden.

Toen we zijn begonnen met nadenken over hoe/wat/wanneer we op reis zouden gaan leek het nog een erg ver weg. Maar toen donderdag 5 december vroeg de wekker ging moesten we er toch aan geloven, lekker in de file staan richting schiphol. En dit ging natuurlijk allemaal volgens het tijdschema van Dave, geen stress en op de minuut op tijd komen... Niet dus, zoals hij vaak denkt op tijd te zijn had ie zich nu wel vergist en na een vraag aan het grondpersoneel werden we met de bagage snel naar de priority balie geleid omdat we een vlucht naar Amerika hadden en we tot 2 uur van te voren konden inchecken, oopsie... Lang verhaal kort, een lekker begin van de reis!

Na een lange, turbulente maar goed verzorgde vlucht kwamen wij donderdagavond/nacht aan in Lima. Het heeft in Atlanta nog wel wat (veiligheids-) voeten in de aarde gehad voor je van vlucht bent overgestapt maar uiteindelijk vonden ze ons betrouwbaar genoeg.
Op het vliegveld van Lima stond David ons al op te wachten, erg fijn want we waren inmiddels al aardig wat uurtjes wakker (22!).
We slapen samen met Ben, een amerikaan, bij David & Omar thuis. Het is een ontzettend leuk stel en hun huis is ook echt 'wauw'. Omar is een architect, dus je zou ook niet anders van hem verwachten :-)
Wij zijn in ieder geval erg happy met ons eerste onderkomen.
Na een wat vreemde eerste nacht vanwege de jetlag en een heerlijk ontbijt met mango, papaya, banaan, havermout en melk, gingen we op pad voor een eerste ontmoeting op de taal school 'peruwayna'. Het bleek handiger als we toch op maandag zouden beginnen aan onze spoedcursus. Na een vlug babbeltje hebben we wat rondgelopen door Miraflores, het district waar we nu leven. Toen we thuis kwamen hadden David & Omar het spontane idee om ons mee te nemen voor een traditionele Lima-lunch in Barranco. Om ons maar meteen in de cultuur te mengen hebben we 'Cerviche' gegeten.Dat is rauwe vis met lime en ui en een bordje gefrituurde inktvis en garnalen met een chica (lokale drank gemaakt van paarse mais).
Verder hebben we die eerste dag langs de kust gelopen, welke echt onwijs mooi is.
Wat wij wel grappig vonden is dat er een heel modern winkelcentrum in de steile kust onder het park is gebouwd en dat het compleet kerstig is. Wij kunnen 'frosty the snowman' niet zo goed rijmen met zee, 25 C en veel zon :-).
Zaterdag zijn we met de metropolitan, een snelbus, naar het oude Lima gereisd. In een wereldstad met 9 miljoen inwoners was dat nog een aardige trip maar wel de veiligste manier, want wat zijn het een mafkezen op de weg hier! Van de strepen op de weg trekken ze zich niets aan dus ook zebrapaden hebben hier geen functie en moet je rennen voor je leven.
Het meest interessante wat we hier gezien hebben naast wat gebouwen en pleinen was de catacomben van San Fransisco. Er liggen hier meer dan 1000 lijken maar i.p.v. in kisten te liggen hebben ze alle losse skeletonderdelen gesorteerd, waarbij de femur, fibula scapula en schedel het beste bewaard zijn gebleven. Best wel bizar dat iemand zich zooo erg verveeld heeft omdat allemaal te gaan sorteren. Had volgens mij iets te maken met dat de overledenen wisten welke kant ze op moesten voor de hemel maar precies dat stukje kon ik niet volgen in het spaans....

Zelf een lunch bestellen is deze eerste dagen ook echt een avontuur. Bestellen is 1 (YES, in 1 keer vloeiend opgelezen), maar als je dan vragen terug krijgt veranderen onze gezichten in grote vraagtekens. Dan maar met 'si' antwoorden en zien waar het schip strand.
Het is overigens best goedkoop hier. Voor 2 a 3 euro kun je al een volledige maaltijd nuttigen.
Elke zondagochtend worden de hoofdstraten afgesloten speciaal om te kunnen fietsen. We konden ons natuurlijk niet afzijdig houden van deze traditie en hebben 4 uur door Lima gefietst met het hele huis.
We zijn nu eindelijk gestart met onze spaanse lessen want Lima hebben we in 1 weekend wel helemaal gezien. We zitten samen met een canadese broer en zus in de klas.
Wij gaan nu hard verder studeren want een week les is zo om!

Dit was het weer voor nu! Wij gaan weer wat ervaringen opdoen zodat we jullie snel weer op de hoogte kunnen brengen.

Chao!

(foto's volgen nog)

• 10 December 2013 - 21:41

Gusta:

Haaa wat leuk om te horen hoe jullie je vermaken daar! Succes met de cursus en ben benieuwd naar de rest van jullie reis!
    X Gusta

• 10 December 2013 - 21:46

Trudy:

Dat klinkt goed! Ga zo door en geniet ervan!

• 10 December 2013 - 21:51

Marij:

Leuk eerste verslag, hoop dat er nog veel volgen!

• 10 December 2013 - 21:53

Jacqueline:

Heel goed dat jullie een blog bijhouden;), heel leuk om jullie avonturen te lezen!! Geniet er van:)

• 10 December 2013 - 22:19

Jeannette:

At een leuk eerste verslag, heel veel plezier en geniet ervan, groetjes vanuit een koud Zwitserland

• 10 December 2013 - 22:23

Noor:

Klinkt goed jongens!
    Geniet ervan!

• 10 December 2013 - 22:35

Suzan:

Goede keuze om een blog bij te houden! :) Heerlijk zeg: weg uit de stress, nieuw lekker eten, zonnetje en strand. Veel plezier en succes met de Spaanse lessen! xx

• 10 December 2013 - 23:47

Pap:

Heerlijk jongens, genieten nu het nog kan, als je thuis bent niks als werken. Kus

• 11 December 2013 - 05:32

Patricia Van De Louw:

top! leuk om jullie te volgen.
    mucha suerta con estudiar of zo iets....Haha das al lang geleden voor me
    xxx

• 11 December 2013 - 07:36

Birgit:

Morning! Net weer even foto's gezien, wat hebben jullie het heerlijk! En zo lekker warm. Hier wordt t krabben :). Kus!

• 11 December 2013 - 09:19

Susanne:

Wauw wat een vliegende start van jullie reis! Krijg ook reiskriebels als ik dit lees ;) Ben benieuwd naar de foto's (en doe dr ook een paar van dat huis van die architect voor mij ;) )

• 11 December 2013 - 10:51

Elke:

Heerlijk zeg! Lekker genieten daar en veel foto's maken! Leuk dat jullie een blog bijhouden! Have fun! Kus

• 11 December 2013 - 10:59

Lavita:

Klinkt goed daar! Ben wel een beetje jaloers op de temperatuur daar! ;) Geniet van jullie trip!

• 13 December 2013 - 18:24

Ingrid En Ad:

heerlijk om met jullie mee te reizen!